Voorkom terugval met een sterk out of control action plan

OCAP

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 13 oktober 2025
Out of control

Wat is een out of control actie plan?

Een ‘out of control action plan’ (OCAP) maak je in de laatste projectfase als je bezig bent met het borgen van de verandering. Je hebt de implementatie achter de rug en het proces veranderd, waardoor mensen zich volgens het nieuwe proces moeten ‘gedragen’. Daarbij wil je voorkomen dat mensen na verloop van tijd weer teruggaan naar hun oude gewoonten. Je maakt daarom een plan waarin je precies omschrijft wat je doet als dat wel gebeurt: een ‘out of control action plan’.

In dit artikel vertellen we je:

  • Wat een out of control action plan (OCAP) is
  • Waarom dit zo belangrijk is
  • Wat hier allemaal in moet staan

Out of control action plan

Een out of control action plan maak je vaak in de control fase van een DMAIC-project. Deze fase staat in het teken van borgen: nieuwe gewoontes en processen eigen maken. Verandering en vernieuwing kunnen best lastig zijn. Mensen vallen soms terug in oude patronen of omstandigheden veranderen. Daarom is het belangrijk om hier structureel aandacht aan te blijven besteden. Je hebt dan een plan klaar als niet alles loopt zoals je verwacht had.

 

FMEA

Verbeteringen implementeren en risico’s

In de improve fase van je project werk je verbeteringen uit en implementeer je deze in de praktijk. Je maakt hiervoor vaak een verbeterplan, waarvoor je ook de risico’s van je oplossingen in kaart brengt. Dat doe je bijvoorbeeld met een Failure Mode & Effect Analysis (FMEA).

Door vooraf te bedenken wat er mis kan gaan, kun je je plan verbeteren. De risico’s die je in deze fase identificeert, vormen bovendien waardevolle input voor je out of control action plan (OCAP).

Je weet met de FMEA precies welke punten je na de implementatie moet blijven monitoren en waarvoor je een plan moet maken om snel te kunnen ingrijpen als een proces afwijkt van de gewenste situatie.

Proces monitoren

Na de implementatie houd je in de gaten hoe het gaat. Een veel gebruikte methode hierbij is die van ‘statistische procescontrole’. Je brengt met behulp van metingen in een grafiek in kaart hoe het proces verloopt. Zo’n grafiek noem je een control chart. Je controleert als het ware of het proces zich nog bevindt binnen de grenzen die je van tevoren hebt vastgesteld. Zie voor een voorbeeld van een control chart de afbeelding hieronder.

Control chart OCAP

Soms is een proces of bepaald gedrag moeilijk meetbaar te maken. Je kunt het dan bijvoorbeeld bespreekbaar maken in een dag- of weekstart, waarbij je bepaald gedrag of prestaties samen evalueert.

Out of control

Out of control? Actie!

Doordat je het proces nauwkeurig monitort, zie je direct wanneer het mis gaat. In je out of control action plan leg je van tevoren vast wat je precies doet als dat gebeurt. Hier denk je dus van tevoren goed over na. Vaak wordt dit genoteerd in een stroomschema.

Bijvoorbeeld: je bent bezig geweest met het verbeteren van het proces van aannemen van nieuw personeel. Hierin is afgesproken dat aanvragen en autorisaties van nieuwe accounts altijd binnen drie dagen verwerkt worden. Na de implementatie van verschillende verbeteringen zie je dat na een aantal weken de verwerkingstijd weer oploopt naar vijf dagen.

Doordat je dit direct signaleert, kun je ook direct ingrijpen. Eerder heb je al bedacht dat je direct het team bij elkaar zou roepen om de oorzaak van de langere verwerkingstijd te bespreken tijdens de weekafsluiting en daar vervolgens op te acteren. Dat is ook precies wat je nu gaat doen!

Starten met weekstarts

Een out of control action plan leren maken

Ben jij procesmanager of projectleider en wil je leren hoe je verbeterprojecten leidt? En hoe je als onderdeel daarvan een OCAP maakt? Kijk dan eens bij onze green belt training!

13 en 20 januari, 3 en 10 februari, 3 en 10 maart 2026
10, 17 en 31 maart, 7 en 21 april, 12 mei 2026
Of bekijk alle opties
Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht
Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht

Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.

Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan
Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Betekenis van het INK-model + de 5 organisatiegebieden
Betekenis van het INK-model + de 5 organisatiegebieden

Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.

Alle artikelen bekijken