Project management tools en software

Project management kan best lastig zijn, vooral als je werkt aan grote projecten met veel mensen. Gelukkig zijn er allerlei handige tools en software die je kunnen helpen om alles op rolletjes te laten lopen. In deze blog leggen we je uit wat project management is, waarom het belangrijk is en geven we voorbeelden van handige tools om te gebruiken.

Auteur: Hanna Lankhorst Laatst bijgewerkt op: 16 augustus 2024

Wat is project management?

Project management gaat over het plannen, organiseren en beheren van taken en middelen om een specifiek doel te bereiken. Stel je voor dat je een groot feest wil organiseren. Je moet beslissen wat je nodig hebt, wie je gaat uitnodigen, waar je het feest houdt en wanneer alles moet gebeuren. Dit is in feite project management, maar dan op een kleine schaal. In een zakelijke context kan het gaan om het bouwen van een nieuw product, het starten van een marketingcampagne of het implementeren van een nieuw software systeem. Er zijn een hoop handige tools en software die je kunnen helpen met project management. In deze blog geven we je voorbeelden van project management tools.

Verschillende projectmanagement methoden, lees meer!

                      project management tools

Voorbeelden van tools en software in project management

Er zijn veel verschillende tools en software die je kunt gebruiken om je te helpen bij projectmanagement. We bespreken een aantal: Trello, Slack, Microsoft Project en Monday.com.

Trello

Trello is één van onze favorieten! Zelf gebruiken we Trello iedere dag. Trello werkt met borden. Voor ieder project maak je een apart projectenbord aan. In de borden maak je verschillende lijsten. Hierop kun je kaartjes zetten. Deze kaartjes zijn bijvoorbeeld specifieke taken in een project zoals het uitvoeren van een stakeholderanalyse. De kaartjes versleep je heel makkelijk naar een andere lijst. Dit is handig als je met scrum werkt en lijsten hebt gemaakt met ‘to do’, ‘doing’ en ‘done’. Ook kun je de kaartjes aan projectleden toewijzen en er data aanhangen. Dit maakt het daarom visueel heel overzichtelijk. Je merkt het misschien al, wij zijn fan 😉 Je kan makkelijk gratis een account aanmaken, dus probeer het vooral zelf uit!

Slack

Slack is een communicatieplatform dat speciaal is ontworpen voor teams. In Slack maak je kanalen aan voor verschillende projecten of onderwerpen, bijvoorbeeld voor het project voorraadbeheer. Alle teamleden die samenwerken aan het project voorraadbeheer voeg je toe aan het kanaal. In dit kanaal kunnen de teamleden makkelijk berichten sturen en bestanden delen. Ook kun je verschillende systemen koppelen aan Slack, zoals Trello en Asana. Je hoeft dan dus niet continu te wisselen tussen al je systemen, super handig! . Teamleden kunnen in deze kanalen berichten sturen, bestanden delen en samenwerken. Slack biedt ook integraties met veel andere tools, zoals Trello en Asana, waardoor je al je projectinformatie op één plek kunt vinden. Het helpt je dus om georganiseerd te blijven en he voorkomt dat belangrijke informatie verloren gaat in lange e-mail ketens.

Microsoft Project

Microsoft Project is een handige tool voor wat grotere en complexe projecten. Deze software helpt je om gedetailleerde projectplannen te maken. Je kan gebruik maken van tijdlijnen, Gantt charts en resourcebeheer. Je kan de resources koppelen aan taken in je project, dit vind je onder ‘resourcetoewijzing’. Hiermee krijg je inzicht in de kosten van een project. Daardoor zie je in een oogopslag of je nog binnen de marges zit of dat je extra resources nodig hebt, omdat de doorlooptijd van je project langer is dan gedacht. Zoals de naam misschien al weggeeft, is Microsoft Project simpel te koppelen aan andere Microsoft-software zoals Teams en Excel. In vergelijking met Trello en Slack vraagt Microsoft Project iets meer tijd en aandacht om het onder de knie te krijgen.

Meer over project management?

Monday.com

Met Monday.com kun je verschillende werkruimtes aanmaken voor je projecten. Hieraan koppel je de status van projecten, zoals of ‘in uitvoering’ of ‘afgerond’. Deze statussen hebben een eigen kleur, zo is ‘in uitvoering’ geel en ‘afgerond’ groen, lekker visueel! Je kan naast de status kolommen toevoegen met vervaldatums, prioriteiten en verantwoordelijken. In één werkruimte worden vaak meerdere projecten toegevoegd. Deze projecten ken je toe aan een groep, de projectgroep. Zo zie je in één oogopslag welke projecten er in je organisatie lopen, wat de status is en wat doorlooptijd is.

Hoe kies je de juiste project management tools?

Genoeg keuze dus! Maar wat past het best? Het kiezen van de juiste project management tools hangt af van verschillende factoren:

  • De grootte van je project: Voor kleine projecten kan een eenvoudige tool als Trello voldoende zijn, terwijl complexe projecten meer baat hebben bij een uitgebreide tool zoals Microsoft Project.
  • Het budget: Sommige tools hebben gratis versies met beperkte functies, terwijl andere tools een betaald abonnement vereisen.
  • Het niveau van je team: Kies iets wat aansluit bij je team. Gebruiken veel mensen Monday.com al? Start daarmee. Als later blijkt dat je daarin functies mist, kun je altijd nog een extra tool proberen of overstappen naar een andere tool.
Aan de slag met verbeter projecten? Volg een green belt training!
Wat is een klantreis?
Wat is een klantreis?

Een klantreis wordt ook wel een customer journey genoemd. Als je een klantreis doet, doorloop je het hele proces waar normaal gesproken een klant doorheen gaat. Bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuwe auto.

Obeya bord in de praktijk
Obeya bord in de praktijk

Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.

De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Alle artikelen bekijken