In deze blog leggen we je uit wat operational exellence is, lees je meer over de methodes die je hiervoor in kunt zetten en geven we een aantal voorbeelden.
Operational Excellence is overtuiging waarbij de behoefte van de eindgebruiker of klant centraal staat. Als een organisatie dit nastreeft, doet ze er alles aan om te excelleren in de dienstverlening. Alles gaat dus in één keer goed, de prijs is scherp en de dienst of het product wordt op tijd geleverd. Daarbij realiseren ze dit tegen een zo laag mogelijke kostprijs.
Operational Excellence draait om continue verbetering. Organisaties die dit nastreven, proberen constant beter te worden in wat ze doen. Ze kijken naar elke stap in hun processen en proberen manieren te vinden om tijd, geld en middelen te besparen. Dit kan door de processen te verbeteren, planning en communicatie te optimaliseren of innovatieve technologieën te gebruiken.
Naast voordelen kent Operational Excellence natuurlijk ook uitdagingen. Het kan moeilijk zijn om veranderingen door te voeren, vooral in grote organisaties. Hier zijn enkele veelvoorkomende obstakels:
Dus, terug naar het begin: wat is Operational Excellence? Het streven naar efficiëntie, kwaliteit en klanttevredenheid waarbij organisaties niet alleen kosten besparen, maar ook hun concurrentiepositie versterken. De reis ernaartoe kan uitdagend zijn, maar uiteindelijk heeft het veel voordelen. Door continu te leren, aan te passen en te verbeteren, blink je als organisatie uit in jouw sector.
Aan de slag met continu verbeteren? Volg een green belt training!Lean bedrijfsprocessen, dat klinkt natuurlijk geweldig. Een bedrijf waarin alles soepel verloopt, er geen verspillingen zijn en iedereen constructief samenwerkt. In deze blog lees je hoe je dat aanpakt.
Wil je een proces in kaart brengen? Afhankelijk van het doel kies je een manier die daarbij past. Bijvoorbeeld om verantwoordelijkheden duidelijk te maken, details in beeld te brengen of juist om de scope af te bakenen.
Wij gebruiken bij klanten regelmatig de golden circle van Simon Sinek om ‘de neuzen dezelfde kant op te krijgen’. Wat is onze gezamenlijke missie, hoe werken we samen en wat zijn onze belangrijkste processen? Dit model ondersteunt je bij het uitwerken ervan.