In deze blog leggen we je uit wat operational exellence is, lees je meer over de methodes die je hiervoor in kunt zetten en geven we een aantal voorbeelden.
Operational Excellence is overtuiging waarbij de behoefte van de eindgebruiker of klant centraal staat. Als een organisatie dit nastreeft, doet ze er alles aan om te excelleren in de dienstverlening. Alles gaat dus in één keer goed, de prijs is scherp en de dienst of het product wordt op tijd geleverd. Daarbij realiseren ze dit tegen een zo laag mogelijke kostprijs.
Operational Excellence draait om continue verbetering. Organisaties die dit nastreven, proberen constant beter te worden in wat ze doen. Ze kijken naar elke stap in hun processen en proberen manieren te vinden om tijd, geld en middelen te besparen. Dit kan door de processen te verbeteren, planning en communicatie te optimaliseren of innovatieve technologieën te gebruiken.
Naast voordelen kent Operational Excellence natuurlijk ook uitdagingen. Het kan moeilijk zijn om veranderingen door te voeren, vooral in grote organisaties. Hier zijn enkele veelvoorkomende obstakels:
Dus, terug naar het begin: wat is Operational Excellence? Het streven naar efficiëntie, kwaliteit en klanttevredenheid waarbij organisaties niet alleen kosten besparen, maar ook hun concurrentiepositie versterken. De reis ernaartoe kan uitdagend zijn, maar uiteindelijk heeft het veel voordelen. Door continu te leren, aan te passen en te verbeteren, blink je als organisatie uit in jouw sector.
Aan de slag met continu verbeteren? Volg een green belt training!Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.