Binnen het lean gedachtegoed zijn we altijd scherp op verspillingen in processen. Dit zijn activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant en ook niet verplicht zijn op basis van wet- en regelgeving. Simpel gezegd dus totaal nutteloze activiteiten, die alleen maar tijd kosten! In dit artikel leggen we je uit welke acht vormen van verspilling jij op jouw werkplek kunt herkennen.
Een bekend onderdeel van de lean theorie zijn de acht verspillingen, ook wel ‘waste’ of ‘muda’ genoemd. In elke training is het weer leuk om te zien hoe zoiets simpels, mensen een handvat geeft om eens op een totaal andere manier naar het eigen werk te kijken. Voor veel mensen gaat er een wereld (van verspillingen) voor ze open! Niet alleen in hun werk, maar ook in het dagelijks leven.
In dit artikel vertellen we je:
Wat zijn verspillingen? Binnen de lean theorie noemen we activiteiten of dingen die je niet direct doet voor een klant en die ook niet wettelijk verplicht zijn, verspilling. De klant wil er niet voor betalen of erop wachten en dus vertragen ze het proces onnodig. Er zijn acht soorten van verspilling, zie dit als een ‘bril’ waardoor je naar processen kunt kijken:
Hieronder leggen we één voor één uit wat deze verschillende soorten verspillingen precies inhouden.
Met de verspilling transport bedoelen we het onnodig verplaatsen van goederen. Bijvoorbeeld materialen die van locatie A naar locatie B worden verplaatst omdat ze niet op de juiste plek lagen. Transport helemaal vermijden is lastig, maar vaak is er wel sprake van onnodig veel transport. In dienstverlenende organisaties heb je minder te maken met het verplaatsen van goederen, maar wordt er bijvoorbeeld veel data verplaatst via onnodig lange workflows in systemen of bijvoorbeeld e-mails die veel heen en weer worden gestuurd.
Voorraden zijn die dingen die stil liggen en/of niet gebruik worden, en dus geld kosten. Voorraden komen voor in veel verschillende varianten voor. Denk bijvoorbeeld aan de voorraad e-mails in je mailbox of een andere voorraad werk dat je nog moet doen. Maar ook bijvoorbeeld de voorraad thee die is besteld, maar die niemand lekker vindt en maanden blijft liggen. Of overvolle opslagruimtes, waarin je eindeloos moet zoeken of waarvoor je zelfs voorraadbeheerprocessen gaat inrichten, om de houdbaarheid te controleren.
De derde van de acht verspillingen is wachten. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je ergens op moet wachten? Wachten op informatie waardoor je niet verder kunt, wachten op collega’s waardoor de vergadering later begint of wachten omdat er eerst een aantal andere mensen voor jou geholpen moeten worden. Allemaal verspilling.
Dingen die fout gaan, moeten overnieuw. Producten die niet helemaal juist zijn, verkeerde informatie die wordt aangeleverd of telefoontjes die verkeerd verwerkt worden. Allemaal dingen die hersteld moeten worden en dus tijd kosten. Miscommunicatie speelt hierin een grote rol. Vanuit het lean gedachtegoed doen we dingen graag in één keer goed.
Je hebt te maken met overproductie, als je meer maakt of levert dan nodig. Denk bijvoorbeeld aan het maken van heel veel visitekaartjes, waarbij je er na twee jaar achter komt dat de huisstijl veranderd is en je nog heel veel visitekaartjes over hebt. Overproductie komt met name bij productiebedrijven voor. Vaak maken ze er ‘voor de zekerheid’ een aantal extra.
Bij overbewerking doe je ’teveel’. Het is één van de acht verspillingen die met name in administratieve processen veel voorkomen. Eigenlijk is het werk al af, maar toch bewerkt je het product nog een extra keer of controleer je nog een keer de uitkomst. Met name extra controlestappen, het vergaren van dezelfde informatie in verschillende processtappen of bewerkingen die ‘vroeger’ een reden hadden maar nu onnodig zijn waren komen veel voor. Denk ook aan gegevens dubbel opslaan, te lang vergaderen met teveel mensen, teveel informatie in e-mails/ rapportages.
Je hebt te maken met een verspilling van talent als er binnen de organisatie mensen zijn die niet op de goede plek zitten. Dit kunnen mensen zijn die ongemotiveerd, ongekwalificeerd/ overgekwalificeerd of niet betrokken zijn, of bijvoorbeeld mensen die niet genoeg worden uitgedaagd. In alle gevallen zorgt dit ervoor dat deze mensen niet optimaal presteren, wat zorgt voor een verspilling van potentie. En dat is natuurlijk ontzettend zonde!
De laatste van de acht verspillingen is beweging. Waar het bij een verspilling van transport gaat om de verplaatsing van goederen, heeft de verspilling van beweging te maken met het onnodig verplaatsen van mensen. Bijvoorbeeld mensen die vanuit het hele land naar een bepaalde stad moeten komen voor een vergadering, of mensen die voor een kopie op zoek moeten naar het kopieerapparaat op de 8e verdieping.
In het Engels worden de acht verspillingen ook wel afgekort als TIM WOODS. Dit refereert naar de eerste letters van de Engelse termen voor verspilling: Transport – Inventory – Motion – Waiting – Overprocessing – Overproduction – Defects – Skills.
Wil je meer leren over de verspillingen? Volg dan één van onze lean six sigma trainingen! Zowel bij de yellow, als de orange en green belt gaan we hier uitgebreid mee aan de slag.
Schrijf je direct in voor één van onze aankomende yellow of orange belt trainingen en ga zelf aan de slag met de acht verspillingen.
Wil je weten wat lean six sigma inhoudt? Download dan onze whitepaper en leer alles over de basis van lean.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.