Waar staan muda, mura en muri voor?

Muda Mura Muri

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 12 oktober 2022
Muda Mura Muri

Verspillingen

Binnen lean staat het begrip ‘verspilling’ centraal. Wat zijn Muda Mura Muri? Heeft dat met verspillingen te maken? Jazeker! Deze drie woorden staan in het lean woordenboek met grote letters geschreven. Ze verstoren namelijk je proces en zijn een bron van frustratie voor je medewerkers en klanten. Na het lezen van dit artikel weet jij wat deze termen betekenen!

Muda

Muda is de meest bekende van de drie. Het staat voor de verspillingen in het proces. Er zijn door Taiichi Ohno acht soorten muda’s benoemd, ook wel bekend als TIMWOODS:

  1. Transport
  2. Inventory
  3. Motion
  4. Waiting
  5. Overprocessing
  6. Overproduction
  7. Defects
  8. Skills

Het doel is om deze soorten van verspillingen zo veel mogelijk te elimineren. Ze voegen namelijk geen waarde toe voor de klant. Er zijn twee type verspillingen: type 1 zijn de verspillingen die niet direct te elimineren zijn, type 2 verspillingen zijn activiteiten die snel te elimineren zijn door kaizen toe te passen.

Mura

Mura staat voor onregelmatigheid en onbalans (variatie in processen). Hierbij gaat het om onregelmatigheid waardoor er geen flow ontstaat. Bijvoorbeeld wanneer het op maandag op een afdeling erg druk is en op vrijdag erg rustig. Het streven is de dagelijkse gang van zaken in balans te brengen, zodat het hele proces soepel verloopt.

Muri

Muri staat in het Japans voor inspannend werk. Denk hierbij aan overbelasting van medewerkers of machines waardoor ze de hoeveelheid werk niet aankunnen. Machines gaan stuk en medewerkers branden op en vallen uit (ongezond). Er ontstaan uiteindelijk een opeenstapelingen van werk, ook wel bekend als ‘bottleneck’.

Muda, mura en muri verstoren processen. Ze zijn de oorzaak van frustratie, ontevredenheid en stress voor zowel klant als werknemer. Door de 3M’s te elimineren ontstaat er een gebalanceerd proces dat continu doorloopt. Wil je zelf ook aan de slag gaan met het elimineren van de verspillingen binnen je organisatie? Bekijk dan ons trainingsaanbod. Je kunt ons altijd bellen om even te sparren.

Green belt training

Aan de slag met continu verbeteren?

Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊

4, 11 en 18 november, 2, 9 en 16 december 2024
15 en 22 januari, 5 en 12 februari, 5 en 12 maart 2025
Of bekijk alle opties
De klantreis: fases en een stappenplan
De klantreis: fases en een stappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Obeya room: wat is het?
Obeya room: wat is het?

Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.

Operational Excellence: een strategie die werkt
Operational Excellence: een strategie die werkt

Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.

Alle artikelen bekijken