In de improve fase van een lean project mag je eindelijk aan de slag met het verbeteren van je proces. Maar hoe pak je dat aan?
In dit artikel lichten we drie dingen toe waar je je op kunt richten:
Lean projecten worden uitgevoerd volgens de DMAIC structuur. Dit betekent dat je eerst je probleem goed helder probeert te krijgen. Vervolgens breng je het proces waarin het probleem zich voordoet in kaart en analyseer je de knelpunten. En dan kun je eindelijk echt aan de slag met verbeteren!
Voor elk proces zijn er andere verbeteringen relevant. Toch zijn er bepaalde dingen waar je in de improve fase op kunt letten. Hieronder lichten we deze toe.
Eén van de gebieden waar je naar kunt kijken zijn de acht verspillingen van lean. Dit zijn acht categorieën die je helpen om knelpunten in processen te herkennen. Deze acht zijn:
Het elimineren van verspillingen is een manier om je proces te verbeteren.
Naast verspilling kun je in de improve fase ook kijken naar variatie in je proces. Het principe van variatie komt bij six sigma vandaan. Hierbij kijk je of iets de ene keer anders gaat dan de andere keer.
Voorbeelden van variatie:
Door op zoek te gaan naar de oorzaken van variatie en deze te verwijderen, maak je het proces stabieler. En hoe stabieler, hoe beter.
Een derde verbetergebied zit hem in het ontlasten van mensen en machines in het proces. Soms komt het voor dat de werkdruk onevenredig verdeeld is. Bepaalde mensen hebben het veel drukker dan anderen. Of je hebt te maken met een piekmoment in de werkzaamheden, bijvoorbeeld aan het einde van de maand als de salarissen betaald moeten worden.
Ook machines worden op sommige momenten te zwaar belast, waardoor ze kapot gaan. Denk aan een website die eruit knalt op het moment dat er te veel bezoekers zijn. Door een proces gelijkmatiger in te richten, verloopt het proces beter. Naast dat je mensen en machines ontlast is de doorstroom ook sneller. Wil je hier meer over weten, verdiep je dan eens in de ’theory of constraints’.
Er zijn verschillende tools die je in de improve fase van een verbeterproject kunnen helpen om het proces te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld 5S, een FMEA, of een poka yoke.
Wil je deze tools leren toepassen in jouw eigen verbeterprojecten? Kijk dan eens bij onze green belt training.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.
Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.