Veel van onze verbeterprojecten hebben te maken met HR-processen. We krijgen regelmatig te maken met indiensttredingsprocessen die onnodig lang duren, uitdiensttredingen waarbij spullen niet worden ingeleverd of werving- en selectieprocessen die niet de juiste kandidaat opleveren.
Dit zijn typische voorbeelden van processen waarin lean en HR elkaar kunnen versterken. In dit artikel leggen we uit welke HR-processen zich goed lenen voor lean en HR en hoe wij dat in de praktijk aanpakken.
Op Human Resource afdelingen wordt steeds vaker met een lean ‘blik’ naar processen gekeken. Niet zo gek, want het zijn complexe processen die door de hele organisatie lopen. Inmiddels hebben we bij Lean People veel projecten op HR-afdelingen gedaan. Met plezier en succes!
In dit artikel vertellen we je:
We horen vaak op HR-afdelingen dat ze niet goed weten hoe ze lean moeten toepassen. Maar bij Lean People hebben we de afgelopen jaren juist veel human resource processen verbeterd en gemerkt dat lean en HR een héle goede combinatie zijn. De kracht van lean en HR zit in het combineren van procesoptimalisatie met mensgericht werken: samen zorgen ze voor meer overzicht, minder verspilling en beter georganiseerde processen.
Onze top 10 lean en HR-processen:
Het verbeteren van deze processen levert ontzettend veel winst op. Denk aan kortere doorlooptijden, sneller een arbeidsovereenkomst en minder herstelwerk op de HR-afdeling doordat fouten en onvolledige formulieren worden voorkomen. Ook neemt de kwaliteit van processen, zoals onboarding, merkbaar toe.
Het resultaat? Tevreden collega’s, minder verloop en minder verzuim. Daarom is de combinatie van lean en HR zo waardevol. Samen zorgen ze voor efficiëntere processen én een prettigere werkervaring.
Lean management is een praktische manier om processen in organisaties te verbeteren. Dit doe je door eerst te kijken wat precies het probleem is. Wat is de reden dat een proces verbeterd moet worden? We nemen daarbij de klant van het proces als uitgangspunt.
Bij HR-processen zijn dit vaak leidinggevenden of medewerkers. Wat hebben zij nodig? Denk bijvoorbeeld aan een arbeidsovereenkomst voor een nieuwe medewerker: die wil je als leidinggevende vaak snel kunnen opsturen. Dan heb je als klant dus wensen ten aanzien van het proces.
De volgende stap is om te kijken hoe het proces op dit moment loopt. Waar zitten de verspillingen en knelpunten? Die analyseren we, om ze vervolgens op een hele praktische en resultaatgerichte manier aan te pakken. Zo verbeteren we stap voor stap processen en ben je in een organisatie continu aan het verbeteren.
Lees meerOm nieuwe medewerkers bij het Erasmus MC snel een arbeidsovereenkomst te sturen, hebben we in dit project alle verspillingen en knelpunten uit het huidige proces gehaald. De doorlooptijd is verkort van een gemiddelde van 16 werkdagen naar 2 werkdagen.
In HR-processen komen we regelmatig knelpunten tegen. Het is best lastig om te bepalen in welke mate HR verantwoordelijk is voor het proces. Veel processtappen worden door leidinggevenden of medewerkers zelf uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan processen waar HR afhankelijk is van juist ingevoerde informatie. Als dat niet gebeurt, is het onmogelijk om het proces in één keer goed uit te voeren.
Soms is HR ook meer de ‘ontwerper’ van het proces, maar hebben ze geen uitvoerende rol. Bijvoorbeeld bij verzuim. HR adviseert om bij verzuim het proces te volgen, maar de manager voert dit uit. Managers hebben tenslotte de verantwoordelijkheid over hun eigen medewerkers, HR is in dat geval meer faciliterend. Het is in veel organisaties de verantwoordelijkheid van HR om voor duidelijke en geoptimaliseerde processen te zorgen, zodat leidinggevenden en medewerkers goed weten wat ze zelf moeten doen.
Bij de combinatie van lean en HR draait het dus ook om het duidelijk maken van rollen en verantwoordelijkheden. Zo weet iedereen in het proces precies wat er van hen verwacht wordt en is de kans op verspillingen in het proces kleiner.
Binnen lean management herkennen we acht verschillende vormen van verspilling. In HR-processen komen we veel fouten en (daardoor) overbewerking tegen. Vaak wordt er gebruik gemaakt van digitale personeelsinformatiesystemen. Omdat de inrichting meestal niet optimaal is, vindt er veel overbewerking plaats. Dit betekent dat je meer doet dan noodzakelijk.
Denk bijvoorbeeld aan:
Met fouten bedoelen we processtappen die niet in één keer goed worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld het verwerken van onvolledige of incorrecte formulieren in het personeelsinformatiesysteem. Als dit leidt tot het ontdekken van de fout (de verkeerde of ontbrekende informatie) moet een indiensttredingsmelding of een aanvraag bij de bedrijfsarts weer opnieuw. In sommige gevallen wordt de fout niet ontdekt. Dan leidt het tot bijvoorbeeld het niet kunnen gebruiken van een personeelspas of account op de eerste werkdag. In beide gevallen erg vervelend! Liever doe je het in één keer goed.
Ook bij Lean People zijn we bezig om HR-processen zo goed mogelijk in te richten en komen lean en HR samen. Zo hebben we het werving- en selectieproces volledig verbeterd op basis van eerdere ervaringen en doorloopt iedere sollicitant een vaste procedure. Alleen zo kunnen we een goede keuze maken.
Daarna maken we een feest van de preboardingperiode met bloemen, champagne en een e-book om alvast te lezen. Ook mag je kiezen voor een laptop naar keuze die we vervolgens helemaal voor je inrichten, inclusief wachtwoorden en snelkoppelingen naar al onze systemen. Je agenda is al gevuld zodat je tijdens je onboarding precies weet waar je aan toe bent. Voor het eerste jaar hebben we het hele onboarding programma uitgewerkt in Trello zodat je zelf aan de slag kan met je eigen ontwikkeling. Ons verzuimbeleid staan op twee A4-tjes. Kortom, Lean (People) en HR: een top combinatie!
Roos vertelt je graag meer over de kracht van lean en HR.
De vijf lean principes doorloop je cyclisch om continu processen te verbeteren in organisaties. In dit artikel leggen we uit welke principes dit zijn en waarom dit zorgt voor optimalisatie van processtappen.
Praktijk case: hoe verbeteren wij een zorgpad? Voor een ziekenhuis gingen we aan de slag met twee zorgpaden. Lees hier onze ervaringen.
Binnen het scrum framework zijn er verschillende rollen. Dit zorgt voor een duidelijke structuur. Lees hier meer.