Steeds meer medewerkers kiezen ervoor om een lean opleiding te volgen. Vaak komen ze enthousiast terug op hun werk. Vol met energie om binnen de organisatie met verbeteren aan de slag te gaan. Ook van hun manager verwachten ze iets, hij/zij heeft immers goedkeuring gegeven aan het volgen van deze opleiding. Terwijl de leidinggevende andersom denkt: ‘je hebt toch een opleiding gedaan, nu kun je zelf aan de slag!’.
Leidinggeven aan lean kan daarom best lastig zijn. In dit artikel lichten we drie aandachtspunten uit waar je aan moet denken als manager:
Lean draait om het verbeteren van processen. Verbeteren doe je met een reden. Je gaat niet verbeteren om het verbeteren. Daarom moet je eerst een stap terug doen. Wat is het doel van de organisatie? Wat wil je op korte en op lange termijn bereiken?
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je nieuwe markten wil betreden of je doelgroep wil vergroten. Dan ga je met hele andere dingen aan de slag dan als je de klanttevredenheid binnen je huidige doelgroep wil verbeteren of je bestaande organisatie wil professionaliseren. Het is daarom belangrijk om je organisatiedoelen helder te hebben. De volgende stap is om te kijken hoe lean daar in past.
Processen verbeteren is niet iets wat je er ‘zo maar even bij doet’. Dit kost tijd. Tijd die op dat moment niet aan de alledaagse werkzaamheden besteed kan worden. Het kost dus ook capaciteit. Uiteindelijk levert de verbetering je ook wat op. Daar doe je het namelijk voor. Denk daarom na over welke mensen je aan de slag zet en waarmee. Bespreek hierbij ook hoeveel tijd hiervoor nodig is. Het kan zijn dat hierdoor werkzaamheden (tijdelijk) moeten worden overgenomen door collega’s. Soms kan er zelfs tijdelijk externe capaciteit worden ingehuurd.
Een ander punt wat hierin belangrijk is is opleiding. Denk na over welke mensen je opleidt en op welk niveau. Niet iedereen hoeft green belt te worden. Naast tijd, capaciteit en opleiding is het ook verstandig om na te denken over communicatie en het delen van ervaringen.
Een derde aandachtspunt dat belangrijk is bij leidinggeven aan lean, zijn de verschillende rollen en bijbehorende verantwoordelijkheden. Green belts zijn degene die verbeteringen uitvoeren en anderen daar in meenemen. Zij hebben de verantwoordelijkheid (en opleiding) om dat op de juiste manier te doen. Maar ook als leidinggevende/opdrachtgever heb je een bepaalde verantwoordelijkheid. Namelijk om de green belts de juiste opdrachten te geven, de goede vragen te stellen en te faciliteren bij de uitvoering hiervan.
Daarnaast speelt de voorbeeldfunctie van het management een grote rol. De lean filosofie volgt een aantal principes. Het maken van fouten zien als een mogelijkheid om het beter te doen is er daar maar één van. Het is van belang dat ook managers dit uitstralen en het goede voorbeeld geven.
Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier. 😊
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.
Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.