De Lean Startup methode gebruik je als je nieuwe producten of diensten wil ontwikkelen. Hoe ziet dit eruit bij een verzekeringsmaatschappij? Is het echt goed toepasbaar in een dienstverlenende organisatie? Je leest het in deze blog!
Kun je de Lean Startup methode toepassen in een dienstverlenende organisatie? Of werkt dat alleen bij het bedenken van nieuwe producten? We geven je in dit artikel een concreet voorbeeld waarbij een nieuwe vorm van dienstverlening wordt ontwikkeld met behulp van deze innovatieve aanpak!
Lean Startup: wat is het?Veel vormen van dienstverlening zijn tegenwoordig grotendeels digitaal ingericht of worden digitaal ondersteund. Denk bijvoorbeeld aan een ‘Mijn Omgeving’ die veel grote organisaties hebben en waar je als klant snel al je zaken kunt regelen.
Stel een grote verzekeringsmaatschappij wil klanten iets bieden waarbij ze op basis van voorkeuren en kenmerken een (preventief) advies krijgen. Bijvoorbeeld om je verzekering te veranderen of op te hogen. Het MT heeft het plan om deze service in de vorm van een mobiele app aan te bieden.
In het vorige artikel over de Lean Startup methode heb je kunnen lezen dat de aanpak bestaat uit drie stappen: build, measure en learn. Maar voor je hiermee begint, moet je eigenlijk eerst de belangrijkste hypothese opstellen. Je doet namelijk aannames dat klanten zitten te wachten op deze app die gepersonaliseerd advies geeft, maar is dat ook zo? De hypothese die je gaat toetsen is dan: Onze klanten hebben behoefte aan een app waarin ze persoonlijk advies op maat krijgen over hun verzekering.
Een training volgen over innovatie?We kunnen beginnen met de build-fase! En dat betekent dat we een eerste, minimaal ‘levensvatbare’ versie gaan ontwikkelen. Dus geen volledige app met alle functies inclusief beschikbaarheid in de Appstore, maar juist een simpele versie 1.0.
Zo’n MVP voldoet dan bijvoorbeeld aan de volgende kenmerken:
Na het bouwen, gaan we meten! Je introduceert de app bij een select groepje klanten. Bepaal van tevoren wie er in deze steekproef zitten en welke data je nodig hebt. Dit doe je op dezelfde manier als bij een lean six sigma project. In de measure fase stel je een meetplan op, gebruik dat ook bij de Lean Startup aanpak! Verzamel bijvoorbeeld data over:
Op basis van de verzamelde data trek je conclusies. Stel dat uit de feedback blijkt dat klanten de app handig vinden, maar graag diepgaander advies zouden willen. Dan kun je besluiten om de app uit te breiden met meer gedetailleerde analysemogelijkheden.
Als de meeste klanten echter aangeven dat ze het advies te algemeen vinden en het niet serieus nemen, dan zou je kunnen overwegen om de dienstverlening opnieuw te positioneren, bijvoorbeeld door het advies te koppelen aan live consultaties met een verzekeringsadviseur via de app.
Meer weten over wendbare organisaties? Volg onze agile scrum training!Zoals je in dit voorbeeld hebt gezien, kun je de Lean Startup aanpak prima toepassen in dienstverlenende organisaties. Kijk gewoon hoe je eenvoudig en op kleine schaal je nieuwe dienstverlening kunt uitproberen aan een selecte, maar zorgvuldig uitgekozen groep klanten.
Op basis van feedback ontwikkel je deze dienstverlening verder door, met technische aanpassingen, praktische zaken of servicegerichte componenten. Hierdoor minimaliseer je het risico dat je iets ontwikkelt waar klanten niet op zitten te wachten. Dus ook in (grote) dienstverlenende organisaties kun je prima met de Lean Startup methode aan de slag!
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.