In dit artikel vertellen we je wat de test fase van design thinking inhoudt. En – spoiler alert – in de test fase ga je natuurlijk je innovatieve oplossing testen. Wij vertellen hoe je dat doet en welke tools, tips & tricks er zijn.
Het vijfde en laatste artikel in de reeks design thinking fases over de test fase van design thinking! De empathy, define, ideate en prototype fase zijn besproken in de vorige artikelen. Ook in deze laatste fase blijft het iteratieve proces belangrijk.
In dit artikel lees je:
Een veelgestelde vraag is: Wat is het verschil tussen de prototype en test fase? In beide fases richt je je namelijk op het testen van het gebruik. In de prototype fase doe je dit nog met verschillende onderdelen van je oplossing in de vorm van een prototype, in de test fase voeg je dit samen. De beide fases zijn dus gericht op het uitwerken van ideeën, maar wel met een ander doel en op een ander niveau.
In de prototypefase ging het vooral om snel een werkbaar prototype te maken, dat een goede weergave gaf van het idee. Je bouwt als het ware een grof model, om te gaan kijken hoe dit in de praktijk zou kunnen werken. Het hoeft nog niet perfect te zijn, maar je wil wel dat gebruikers het kunnen ervaren. Het moet goed genoeg zijn om er feedback op te krijgen, het doel van de prototype fase is dus om iets te bouwen.
In de testfase wordt dit prototype uitgebreid getest door gebruikers, je wil zoveel mogelijk feedback ophalen over het gebruik. Hoe ervaren mensen het, wat werkt goed en wat niet? Het ophalen van de feedback over het prototype is het doel van de testfase.
Dat betekent dat je in de test fase uiteindelijk met de complete oplossing gaat testen. Ook hierbij geldt dat het product of de oplossing nooit ‘af’ is, het blijft namelijk een iteratief proces. In de test fase richt je je dan ook nog steeds op het ophalen van feedback. Misschien moet je je probleemstelling zelfs nog wel aanpassen en nog nieuwe input ophalen.
Het is natuurlijk heel zonde van alle inspanning en middelen als je meteen je dienst of product gaat ontwikkelen. Daarom is het goed om je prototypes samen te voegen in een laatste prototype, je ‘master piece’ zeg maar. Hiermee ga je testen.
Maar hoe doe je dat? Bedenk vooraf wat je wil achterhalen, met een interview of vragenlijst kom je er in deze fase niet meer. Je wil dat de gebruiker of klant de toepassing kan leren kennen. Deze moet de toepassing kunnen ervaren, het liefst vaker dan één keer. Jij als ontwerper moet in de huid kruipen van de klant, het liefst ook voor een wat langere periode. Hierdoor ga je beter begrijpen welke data relevant is, welke vragen je daarvoor moet stellen en welke observaties je moet doen.
Pas als je dit hebt gedaan en je weet dat je alles getest hebt, heb je een Proof of Concept (POC). Dit houdt in dat je hebt bewezen dat het werkt. Als je een goede POC op zak hebt, ga je over tot ontwikkeling.
Wil je zelf een goede test fase doorlopen? Dat kan! We hebben een paar handige tools op een rijtje gezet voor je:
Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de test fase:
Zelf leren hoe je de design thinking methode toepast? Volg dan met een aantal collega’s onze in company training design thinking.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.