Managementmodellen zijn er in alle soorten en maten. Voor bijna elk organisatievraagstuk bestaat er wel een model: van strategie tot samenwerking, van leiderschap tot verandering. Maar hoe werken die modellen eigenlijk en wat heb je eraan? In deze blog lees je wat managementmodellen zijn, welke soorten er in de praktijk zijn en hoe je er als organisatie je voordeel mee doet.
Een managementmodel is niets meer (en niets minder) dan een gestructureerd en vereenvoudigd raamwerk. Het helpt je om een organisatie of proces te analyseren, beter te begrijpen en gericht te verbeteren. Modellen brengen de complexiteit van een organisatie terug tot de essentie. Ze bieden een manier om overzicht te creëren en geven een gemeenschappelijke taal om met elkaar in gesprek te gaan.
In dit artikel geven we je een overzicht van de meest belangrijke managementmodellen.
Het grote voordeel van managementmodellen is dat ze managers en teams helpen om vanuit verschillende invalshoeken naar een vraagstuk te kijken. De beste modellen zijn stevig onderbouwd en in de praktijk bewezen.
Managementmodellen:
Bovendien zijn ze effectief in het overbrengen van een boodschap en kunnen ze richting geven aan besluitvorming. Maar er zit ook een keerzijde aan. Een model is nooit de werkelijkheid zelf – het blijft een vereenvoudigde weergave. Zie het dus als een hulpmiddel, niet als dé waarheid. Te veel leunen op één model kan je blik juist beperken. Het is daarom belangrijk om modellen kritisch te blijven bevragen en altijd te combineren met gezond verstand, ervaring en de specifieke context van jouw organisatie.
Bij Lean People gebruiken we regelmatig zo’n managementmodel. Er zijn heel veel verschillende managementmodellen en het prettige eraan is dat ze een project, sessie of vergadering vaak op een visuele manier ondersteunen. Om wat houvast te geven, zetten we de meest gebruikte soorten voor je op een rij:
Organisatiemodellen laten zien hoe een organisatie is ingericht: welke structuur is er, hoe zijn verantwoordelijkheden verdeeld en hoe verloopt de samenwerking?
Voorbeelden:
Strategiemodellen helpen je koers bepalen en keuzes maken voor de lange termijn. Ze geven inzicht in de omgeving, concurrentie en interne kracht van de organisatie.
Voorbeelden:
Kwaliteitsmodellen richten zich op continue verbetering en het borgen van kwaliteit. Ze bieden handvatten om processen meetbaar en beheersbaar te maken.
Voorbeelden:
Verandermanagementmodellen bieden structuur bij veranderingen en helpen medewerkers mee te nemen in de transitie. Ze maken zichtbaar welke stappen nodig zijn om van A naar B te komen.
Voorbeelden:
Leiderschapsmodellen beschrijven verschillende stijlen en vaardigheden van leidinggeven. Ze helpen managers reflecteren op hun eigen rol en op wat een team of situatie vraagt.
Voorbeelden:
Cultuurmodellen helpen inzicht te krijgen in de waarden, overtuigingen en gedragingen binnen een organisatie. Ze maken bespreekbaar wat vaak onder de oppervlakte ligt, maar wel bepalend is voor samenwerking en prestaties.
Voorbeelden:
Risicomanagement modellen brengen risico’s in kaart en helpen organisaties om beheersmaatregelen te nemen. Het gaat vaak om inschatten van kans en impact, en keuzes maken om risico’s te beperken.
Bedrijfseconomische modellen richten zich op financiële prestaties, kostenbeheersing en waarde creatie. Ze maken duidelijk waar middelen worden ingezet en hoe de organisatie financieel gezond blijft.
Managementmodellen zijn er voor bijna elk organisatievraagstuk. Het is belangrijk om ze als hulpmiddel in te zetten, om bijvoorbeeld inzicht te krijgen en gesprekken te voeren, niet als pasklare oplossing. Want als het allemaal zo eenvoudig was als in een model, waarom worstelen organisaties dan nog steeds met dezelfde vraagstukken? Juist die kloof tussen theorie en praktijk maakt het werken met modellen waardevol!
Wat is het verschil tussen accreditatie en certificering? En welke lean six sigma certificeringen zijn er? Dit artikel helpt je kiezen!
Als je een green belt volgt, dan kun je naast een green belt certificaat van deelname ook je praktijkcertificering behalen. In dit artikel vertellen we je er alles over!
Iedere organisatie verandert, maar helaas niet altijd succesvol. Wij weten dat organisaties pas écht veranderen, als de mensen binnen die organisatie ook mee veranderen. Het ADKAR-model helpt organisaties te begrijpen welke stappen medewerkers nodig hebben om een verandering te omarmen.