Bij Lean People doen we dit dagelijks. Hiervoor gebruiken we verschillende lean tools, waaronder 5S, verspillingen elimineren en Kaizen. Met deze blog bieden we je dé eerste hulp bij je zorgproces verbeteren.
In dit artikel vertellen we je:
Eén van de tools die je kunt inzetten om je zorgproces te verbeteren is 5S. De 5S methode helpt je om je werkplek efficiënt en doelgericht in te richten. De methode bestaat uit vijf stappen die (je raadt het misschien al) allemaal beginnen met de letter S.
Een belangrijk onderdeel van lean is verspilling. Verspillingen zijn alle activiteiten die geen (klant)waarde toevoegen aan het proces en eindproduct of -dienst. Lean kent acht verspillingen: transport, voorraad, overbewerking, overproductie, wachten, fouten, beweging en talent.
Een aantal voorbeelden:
Kaizen betekent in het Japans continu verbeteren. Heel letterlijk betekent ‘Kai’ veranderen en ‘zen’ goed. Processen, diensten of systemen worden uit elkaar gehaald en daarna op een verbeterde manier weer in elkaar gezet. Iedere zorgorganisatie kan kaizen toepassen. Maar hoe dan? Nou, zo!
De kaizen methode kent zes stappen om verspillingen in het proces in kaart te brengen:
En hoe ziet dit er dan in de praktijk uit? Vaak wordt de kaizen methode toegepast in een event, ook wel kaizen event genoemd. Dit event is een afgebakend tijdsblok waarin iedereen het reguliere werk laat liggen en aan de gang gaat met verbeteren. Dit kan twee uur zijn, een dag, een paar dagen, zo lang het maar een afgebakende periode is.
In de zorg kan natuurlijk niet iedereen het werk laten liggen, patiëntenzorg gaat non stop door. Daarom is het goed om een kernteam te maken met verpleegkundigen, artsen, teamleiders of andere mensen die een grotere groep vertegenwoordigen. Met het kernteam ga je bijvoorbeeld in één week het planningsproces van MRI-scans verbeteren, omdat de wachttijd lang is. Samen met het kernteam breng je het proces in kaart, kijk je naar de mogelijke oorzaken voor de lange wachttijd en ga je alle mogelijke oplossingen voor het probleem bedenken. Uiteindelijk kies je voor de best passende oplossing en zorg je ervoor dat alle verpleegkundigen, artsen en andere teamleden op de hoogte zijn van de verbetering.
Check onze trainingsagenda voor alle trainingen die binnenkort starten!
RACI is een handige tool die je om rollen en verantwoordelijkheden goed te verdelen binnen een project. In deze blog leggen we uit wat het RACI-model is, hoe je het gebruikt en geven we een aantal voorbeelden hoe een RACI eruit ziet.
Met een ANOVA (variantie analyse) bereken je of er significante verschillen zijn tussen verschillende groepen. Wij leggen het simpel uit zodat je dit direct kunt toepassen bij het verbeteren van een proces.
Een bottleneck is een knelpunt in een proces waardoor het proces vertraagd of zelfs vastloopt. In deze blog nemen we je mee in wat een bottleneck is en hoe je die herkent in verschillende processen.