In organisaties worden iedere dag allerlei verschillende bedrijfsprocessen uitgevoerd. Omdat processen zo complex zijn en er veel verschillende stakeholders bij betrokken zijn, ontstaan er knelpunten, blokkades en zien we regelmatig verspillingen. Om dit te verbeteren kun je heel goed gebruik maken van de lean methode. In dit artikel lees je hoe je je bedrijfsprocessen ‘lean maakt’. Dit levert je meer tijdswinst en werkplezier op.
Het klinkt natuurlijk geweldig, een bedrijf waarin alles soepel verloopt, er geen verspillingen zijn en iedereen constructief samenwerkt. In theorie is dat haalbaar, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Toch is het makkelijker dan je denkt en kan je in kleine stappen een begin maken met het lean maken van jouw bedrijfsprocessen.
In deze blog lees je:
Een term die vaak opduikt als je googelt op lean management is ‘lean bedrijfsprocessen’. Maar wat betekent dit eigenlijk? Simpel gezegd: een lean bedrijfsproces is een proces dat is gestroomlijnd om verspilling te minimaliseren en de waarde voor de klant te maximaliseren. Dit wordt bereikt door het elimineren van overtollige stappen, het verminderen van fouten en het verbeteren van de snelheid waarmee goederen of diensten worden geleverd. Door bedrijfsprocessen lean te maken, creëer je een soepele, efficiënte en klantgerichte organisatie.
Je vraagt je nu misschien af hoe je bedrijfsprocessen lean maakt. Wij doen dit vaak met de DMAIC-projectaanpak. Deze aanpak helpt je om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan met het stap voor stap verbeteren van processen in jouw organisatie. Hier zijn enkele stappen die je goed op weg helpen:
Lean procesoptimalisatie heeft niet alleen invloed op de efficiëntie van bedrijfsprocessen, maar ook op je collega’s. Het werken in een geoptimaliseerd proces is veel prettiger dan iedere dag in ingewikkelde en inefficiënte processen je werk uitvoeren. Je merkt dat collega’s steeds enthousiaster worden omdat ze tijd over houden. Dit leidt tot meer betrokkenheid, tevredenheid en productiviteit van het personeel. Door verspilling te verminderen en processen te stroomlijnen, besteden collega’s hun tijd aan dingen die echt waarde toevoegen. Daar wordt iedereen vrolijk van! Bovendien geeft het collega’s de mogelijkheid om mee te denken over verbeteringen, wat kan leiden tot meer gevoel van autonomie en betrokkenheid. Het is belangrijk om te onthouden dat veranderingen ook weerstand kunnen oproepen. Zorg daarom altijd voor duidelijke communicatie en voldoende training om medewerkers en collega’s te ondersteunen bij de overgang naar lean werken.
We kunnen dus wel stellen dat lean procesoptimalisatie veel voordelen voor jouw organisatie en collega’s met zich meebrengt. Door verspilling te verminderen en processen te verbeteren, houden jullie meer tijd over en is iedereen meer tevreden. Je ziet dit terug in cijfers zoals:
Lean People kan je natuurlijk hierbij helpen. Neem gerust contact met ons op als je meer wil weten over onze aanpak! We kijken dan samen naar de verbetermogelijkheden en hoe we verbeteringen goed kunnen implementeren.
Dan is de green belt dé opleiding voor jou! In zes dagen leer je de volledige DMAIC-projectaanpak toepassen op processen in jouw organisatie. Start jouw lean reis nu en wordt een leider in jouw organisatie. Meer weten? Neem vrijblijven contact met ons op.
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.