Bedrijfsprocessen lean maken met procesoptimalisatie

In organisaties worden iedere dag allerlei verschillende bedrijfsprocessen uitgevoerd. Omdat processen zo complex zijn en er veel verschillende stakeholders bij betrokken zijn, ontstaan er knelpunten, blokkades en zien we regelmatig verspillingen. Om dit te verbeteren kun je heel goed gebruik maken van de lean methode. In dit artikel lees je hoe je je bedrijfsprocessen ‘lean maakt’. Dit levert je meer tijdswinst en werkplezier op.

Auteur: Roos van Starrenburg Laatst bijgewerkt op: 8 september 2025
Lean bedrijfsprocessen

Lean bedrijfsprocessen

Het klinkt natuurlijk geweldig, een bedrijf waarin alles soepel verloopt, er geen verspillingen zijn en iedereen constructief samenwerkt. In theorie is dat haalbaar, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Toch is het makkelijker dan je denkt en kan je in kleine stappen een begin maken met het lean maken van jouw bedrijfsprocessen.

In deze blog lees je:

  • Wat lean bedrijfsprocessen zijn.
  • Welke stappen je neemt om bedrijfsprocessen lean te maken.
  • De impact van lean procesoptimalisaties op collega’s.
  • De voordelen van lean procesoptimalisatie.
Wat is een bedrijfsproces

Wat zijn lean bedrijfsprocessen?

Een term die vaak opduikt als je googelt op lean management is ‘lean bedrijfsprocessen’. Maar wat betekent dit eigenlijk? Simpel gezegd: een lean bedrijfsproces is een proces dat is gestroomlijnd om verspilling te minimaliseren en de waarde voor de klant te maximaliseren. Dit wordt bereikt door het elimineren van overtollige stappen, het verminderen van fouten en het verbeteren van de snelheid waarmee goederen of diensten worden geleverd. Door bedrijfsprocessen lean te maken, creëer je een soepele, efficiënte en klantgerichte organisatie.

Stappen om je bedrijfsprocessen lean te maken

Je vraagt je nu misschien af hoe je bedrijfsprocessen lean maakt. Wij doen dit vaak met de DMAIC-projectaanpak. Deze aanpak helpt je om op een gestructureerde manier aan de slag te gaan met het stap voor stap verbeteren van processen in jouw organisatie. Hier zijn enkele stappen die je goed op weg helpen:

  1. Selecteer eerst de processen die je gaat verbeteren. Dit zijn processen waarin veel fouten voorkomen, fouten met veel risico of processen die te veel tijd kosten. Kijk naar de stappen waar verspilling voorkomt, zoals onnodige controles, vertragingen of fouten. Het is verleidelijk om overal mee te willen beginnen, maar start klein en kies bijvoorbeeld één proces. Als je dat hebt afgerond, ga je door naar het volgende proces.
  2. Definieer het probleem en de klantwaarde. Wat is het probleem waar jullie in het proces tegenaan lopen? Leveren jullie geen goede output of duurt het te lang? Identificeer wie de klant van het proces is en welke behoefte deze klant heeft. Wanneer is de klant tevreden? Waar gaat het nu nog mis? Als je dit naast elkaar legt, weet je wat je moet onderzoeken en oplossen.
  3. Werk het proces uit, stap voor stap. Wij doen dit vaak met een value stream map. Je hebt dan een mooie, gedetailleerde uitwerking van het werkelijk verloop van het proces. Dat vul je vervolgens aan met relevante data. Bijvoorbeeld door uitval te meten of doorlooptijden in kaart te brengen.
  4. Analyseer het proces in detail. Begrijp elke stap, zodat je weet wat er aan de hand is en waar het mis gaat. Dit noem je bottlenecks. Je weet dan meteen waar verbeteringen mogelijk zijn.
  5. Maak een plan voor verbetering. Dit kan het herontwerpen van het proces zijn, of het implementeren van nieuwe tools of technieken.
  6. Tot slot, implementeer het plan en meet de resultaten. Evalueer of de verbeteringen aansluiten bij de klantwaarde. Herhaal dit regelmatig om continu verbeteren te waarborgen.
Impact bedrijfsprocessen op collega's

De impact van lean procesoptimalisatie op collega’s

Lean procesoptimalisatie heeft niet alleen invloed op de efficiëntie van bedrijfsprocessen, maar ook op je collega’s. Het werken in een geoptimaliseerd proces is veel prettiger dan iedere dag in ingewikkelde en inefficiënte processen je werk uitvoeren. Je merkt dat collega’s steeds enthousiaster worden omdat ze tijd over houden. Dit leidt tot meer betrokkenheid, tevredenheid en productiviteit van het personeel. Door verspilling te verminderen en processen te stroomlijnen, besteden collega’s hun tijd aan dingen die echt waarde toevoegen. Daar wordt iedereen vrolijk van! Bovendien geeft het collega’s de mogelijkheid om mee te denken over verbeteringen, wat kan leiden tot meer  gevoel van autonomie en betrokkenheid. Het is belangrijk om te onthouden dat veranderingen ook weerstand kunnen oproepen. Zorg daarom altijd voor duidelijke communicatie en voldoende training om medewerkers en collega’s te ondersteunen bij de overgang naar lean werken.

Tot slot: de voordelen van lean procesoptimalisatie

We kunnen dus wel stellen dat lean procesoptimalisatie veel voordelen voor jouw organisatie en collega’s met zich meebrengt. Door verspilling te verminderen en processen te verbeteren, houden jullie meer tijd over en is iedereen meer tevreden. Je ziet dit terug in cijfers zoals:

  • Hogere klanttevredenheid
  • Lagere kosten (door minder herstelwerkzaamheden bijvoorbeeld)
  • Hogere medewerkertevredenheid
  • Lagere verzuimcijfers
  • Meer efficiëntie
  • Minder verloop van personeel

Lean People kan je natuurlijk hierbij helpen. Neem gerust contact met ons op als je meer wil weten over onze aanpak! We kijken dan samen naar de verbetermogelijkheden en hoe we verbeteringen goed kunnen implementeren.

Lean six sigma yellow belt training

Zelf aan de slag met het lean maken van je bedrijfsprocessen?

Dan is de green belt dé opleiding voor jou! In zes dagen leer je de volledige DMAIC-projectaanpak toepassen op processen in jouw organisatie. Start jouw lean reis nu en wordt een leider in jouw organisatie. Meer weten? Neem vrijblijven contact met ons op.

13 en 20 januari, 3 en 10 februari, 3 en 10 maart 2026
10, 17 en 31 maart, 7 en 21 april, 12 mei 2026
Of bekijk alle opties
Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht
Vijfkrachtenmodel van Porter: inzicht in concurrentiekracht

Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.

Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan
Ontdek de klantreis: 5 fases en een effectief achtstappenplan

Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.

Betekenis van het INK-model + de 5 organisatiegebieden
Betekenis van het INK-model + de 5 organisatiegebieden

Het INK-model helpt organisaties om overzicht te krijgen over alle onderdelen van de bedrijfsvoering en biedt concrete handvatten om prestaties systematisch te verbeteren.

Alle artikelen bekijken