De measure fase

Measure fase in

een lean project

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 29 november 2022

Measure fase

De measure fase is de tweede fase van een lean project. Het in kaart brengen van het huidige proces staat hierin centraal. Dit is belangrijk, omdat je op basis van een goed beeld van het proces wil gaan analyseren.
De measure fase bestaat grofweg uit drie verschillende activiteiten.

In dit artikel lichten we ze voor je toe:

  • Een value stream map (VSM) maken
  • De value stream map aanvullen met informatie
  • De value stream map aanvullen met data uit metingen

Value stream map (VSM)

Doel van de measure fase: een goed beeld van het proces krijgen

De measure fase volgt op de ‘define’ fase. Hierin heb je het probleem wat je wilt onderzoeken concreet gemaakt, met een duidelijke doelstelling tot gevolg. Daarnaast is er een team samengesteld en zijn de randvoorwaarden voor een goed project gesteld.
Het doel van de measure fase is vervolgens om een compleet beeld te krijgen van het proces waarin het probleem zich voordoet. Welke stappen worden er doorlopen en wat gebeurt er daarin precies allemaal? Je rondt de measure fase niet af voordat je dat allemaal in kaart hebt gebracht.

slimmer samenwerken

Stap 1: een value stream map (VSM) maken

Een VSM staat ook wel bekend als de ‘brown paper sessie’. Je gaat hierbij met het team aan de slag om het proces aan de hand van post it’s op een vel papier zo goed mogelijk in kaart te brengen.
Onder elke processtap worden de verschillende activiteiten uitgewerkt. Dit gebeurt op een gedetailleerd niveau, zodat iedereen snapt wat er precies gedaan wordt per processtap. Wil je weten hoe het maken van een value stream map precies in zijn werk gaat? Lees dan hier verder.

lean werken

Stap 2: de VSM aanvullen met informatie

Als alle processtappen en bijbehorende activiteiten duidelijk zijn, ga je vervolgens de VSM aanvullen met informatie. Dit kan van alles zijn. Als het maar verduidelijkt wat er in het proces gebeurd. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan:

  • Screen shots van schermen die worden ingevuld
  • Een uitgeprint aanvraagformulier
  • Een lijstje met critera wat medewerkers in het proces altijd bij de hand hebben

Alle bijlagen worden aan de VSM toegevoegd. Als van een bepaalde activiteit nog niet helemaal duidelijk is hoe het in zijn werk gaat, ga je het gewoon een keer doorlopen. Oftewel, go to the gemba!

te druk

Stap 3: de VSM aanvullen met data uit metingen

Soms wil je je VSM aanvullen met bepaalde gegevens, waarbij je erachter komt dat je die niet tot je beschikking hebt. Je moet dan het proces een aantal keer bekijken en daadwerkelijk gaan meten, zodat je kan zien wat er precies gebeurd. Je kunt hierbij denken aan zaken als:

    • Hoe vaak komt het proces voor?
    • Welke categorieën patiënten/klanten zitten er in het proces?
    • Hoe snel wordt het proces/processtappen uitgevoerd?
    • Gaat het wel eens mis en hoe vaak?

Met de resultaten van je metingen vul je de VSM weer aan.

Na de measure fase

De measure fase is pas ten einde, als je exact weet wat er gaande is in het proces. Het is namelijk belangrijk om niet op gevoel te oordelen, maar op feiten. Pas als je een compleet beeld hebt van het proces, is het tijd voor de volgende fase: de analyse fase.

Trainingen agenda

Zelf aan de slag met een VSM?

Met de 6-daagse green belt training leer je alle lean six sigma tools en technieken toe te passen. Daardoor ben je in staat om processen te verbeteren. Het resultaat: minder verspilling en meer werkplezier.

24 november, 15 december, 26 januari, 23 februari, 23 maart
13 en 20 januari, 3 en 10 februari, 3 en 10 maart 2026
Of bekijk alle opties
Bedrijfsprocessen lean maken met procesoptimalisatie
Bedrijfsprocessen lean maken met procesoptimalisatie

Lean bedrijfsprocessen, dat klinkt natuurlijk geweldig. Een bedrijf waarin alles soepel verloopt, er geen verspillingen zijn en iedereen constructief samenwerkt. In deze blog lees je hoe je dat aanpakt.

Processen vastleggen: hoe doe je dat?
Processen vastleggen: hoe doe je dat?

Wil je een proces in kaart brengen? Afhankelijk van het doel kies je een manier die daarbij past. Bijvoorbeeld om verantwoordelijkheden duidelijk te maken, details in beeld te brengen of juist om de scope af te bakenen.

Golden circle
Golden circle

Wij gebruiken bij klanten regelmatig de golden circle van Simon Sinek om ‘de neuzen dezelfde kant op te krijgen’. Wat is onze gezamenlijke missie, hoe werken we samen en wat zijn onze belangrijkste processen? Dit model ondersteunt je bij het uitwerken ervan.

Alle artikelen bekijken