De design thinking methode: wat is het?

Design thinking is een manier – afkomstig uit de design wereld – om je product of dienstverlening te innoveren. Deze methode bestaat uit vijf fasen en stelt de klant écht centraal. Lees in deze blog wat design thinking inhoudt en hoe je het kunt toepassen.

Auteur: Roos Spanjer Laatst bijgewerkt op: 6 oktober 2024
Design thinking fasen

Design thinking methode

Design thinking is een manier van ontwikkelen volgens een vast stappenplan, waarbij je de ervaring van je klant centraal stelt. Je kijkt dus wat jouw klant nodig heeft en waar je klant blij van wordt. Je creëert waarde voor de klant en doet dat vaak samen, in co-creatie, met de eindgebruiker.

In dit artikel vertellen we je:

  • Wat design thinking is.
  • Hoe je het toepast.
  • Welke vijf fasen er zijn.

Wat is design thinking?

Om ons heen zien we een constante en snelle verandering. De wensen en behoeften van klanten veranderen snel en zijn onderhevig aan trends. Dit dwingt organisaties om constant alert te zijn op innovatie. Waar voorheen de nadruk vooral lag op klanten overtuigen via marketing en adverteren (mensen laten denken dat ze iets nodig hebben), kijkt design thinking naar de eindgebruiker en wat deze écht nodig heeft.

Not making people want things, but making things people want.

Om te kunnen innoveren is creativiteit een belangrijk onderdeel en dat is waar design thinking op inhaakt. Door deze methode in te zetten kom je stap voor stap tot innovatieve oplossingen. De methode is opgebouwd aan de hand van vijf fasen:

  • Empathize fase
  • Define fase
  • Ideate fase
  • Prototype fase
  • Test fase

Als je deze fasen doorloopt, is het eigenlijk heel gemakkelijk om iets te ontwikkelen wat echt aansluit bij jouw klant. Je hoeft dus niet creatief te zijn om design thinking te kunnen gebruiken. Voor elke fase zijn er tal van tools die je in kan zetten en waar je uit kan putten. En lucky you, want over al deze verschillende fasen schreven wij aparte blogs met nog meer informatie!

Design thinking methode empathize fase

Fase 1: Empathize 

Je start met het identificeren van de eindgebruiker, dit wordt ook wel de empathize fase genoemd. Je onderzoekt de wensen en behoeftes van de klant, wie zijn zij? Waar lopen ze tegen aan? Wat hebben ze nodig? Je denk nog niet in oplossingen, maar begrijpt je klant en het probleem of de behoefte die de klant heeft. Het is handig als je tijdens deze fase echt uitgebreid met je klant in gesprek gaat.

Design thinking methode define fase

Fase 2: Define

Hierna volgt de define fase en ga je de informatie die je hebt verzameld, analyseren en samenvoegen. Doordat je in de empathize fase de klant hebt gesproken of misschien zelf hebt ervaren wat het probleem is, kan je dat nu helder definiëren. Wat is het probleem dat je gaat oplossen? Wanneer doe je het goed? Wat is het beoogde resultaat?

Design thinking methode ideate fase

Fase 3: Ideate

De volgende fase is de ideate fase, hierin ga je zo veel mogelijk ideeën genereren en deze voorleggen aan je klant. Denk hierbij aan grote brainstorms, out of the box thinking en grootse toekomstplannen. Je selecteert uiteindelijk de onderdelen die aansluiten bij de behoeftes en voegt dit samen tot een concreet concept.

Design thinking methode prototype fase

Fase 4: Prototype

Vervolgens ga je door naar de prototype fase. Met alle informatie die je hebt verzameld, ga je een simpel prototype bouwen die voldoet aan (delen van) de behoeftes die je in de fases hiervoor hebt onderzocht. Je zorgt dat dit altijd een werkend prototype is. Het is dus geen beschrijving, maar iets ‘echts’, iets tastbaars. De klant kan ervaren hoe het is om met het product of de dienst te werken.

Design thinking methode test fase

Fase 5: Test

In de test fase ga je het prototype testen met de eindgebruiker en kan je zien of je oplossing werkt. Design thinking is iteratief, dus de fases herhalen zich constant om zo tot een oplossing te komen die perfect past bij klant. Je ‘slijpt’ je product of dienst dus constant bij door te testen en te proberen, in co-creatie (dus samen) met de klant.

Samenwerken team interim management

Ook aan de slag?

Wil je leren hoe je de fases van design thinking toepast? Schrijf je direct in voor één van onze design thinking trainingen en ga zelf aan de slag met innoveren!

Design thinking training

Ook interessant:

Alle artikelen bekijken
De 14 management principes van Toyota
De 14 management principes van Toyota

De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!

Vier berekeningen die inzicht geven in een proces
Vier berekeningen die inzicht geven in een proces

Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.

Het VUCA model: wat is het?
Het VUCA model: wat is het?

Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.

Alle artikelen bekijken