Het vijfde en laatste artikel in de reeks design thinking fases over de test fase van design thinking! De empathy, define, ideate en prototype fase zijn besproken in de vorige artikelen. Ook in deze laatste fase blijft het iteratieve proces belangrijk.
In dit artikel lees je:
Een veel gestelde vraag: wat is het verschil tussen de prototype en test fase? In beide fases richt je je op het testen van het gebruik. In de prototype fase doe je dit nog met verschillende onderdelen van je oplossing in de vorm van een prototype, in de test fase voeg je dit samen.
Dat betekent dat je in de test fase uiteindelijk met de complete oplossing gaat testen. Ook hierbij geldt dat het product of de oplossing nooit ‘af’ is, het blijft namelijk een iteratief proces. In de test fase richt je je dan ook nog steeds op het ophalen van feedback. Misschien moet je je probleemstelling zelfs nog wel aanpassen en nog nieuwe input ophalen.
Het is natuurlijk heel zonde van alle inspanning en middelen als je meteen je dienst of product gaat ontwikkelen. Daarom is het goed om je prototypes samen te voegen in een laatste prototype, het ‘master piece’ zeg maar. Hiermee ga je testen.
Maar hoe doe je dat? Bedenk vooraf wat je wil achterhalen, met een interview of vragenlijst kom je er in deze fase niet meer. Je wil dat de gebruiker of klant de toepassing kan leren kennen. Deze moet de toepassing kunnen ervaren, het liefst vaker dan één keer. Jij als ontwerper moet in de huid kruipen van de klant, het liefst ook voor een wat langere periode.
Pas als je dit hebt gedaan en je weet dat je alles getest hebt, heb je een Proof of Concept (POC). Dit houdt in dat je hebt bewezen dat het werkt. Als je een goede POC op zak hebt, ga je over tot ontwikkeling.
Wil je zelf een goede test fase doorlopen? Dat kan! We hebben een paar handige tools op een rijtje gezet voor je:
Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de test fase:
Zelf leren hoe je design thinking toepast? Volg dan met een aantal collega’s onze in company training design thinking.
TIM WOODS is het acroniem van de acht verspillingen die we kennen in het lean gedachtegoed. Spoor TIM WOODS op en verbeter processen door de verspillingen te elimineren!
Door lean en agile toe te passen word je een wendbare en efficiënte organisatie. Hierdoor kom je als organisatie veel sneller tot nieuwe ontwikkelingen en wordt innoveren steeds makkelijker. De combinatie van beide levert dus veel innovatievoordelen op!
Kanban is een tool om werk visueel te maken waardoor de flow inzichtelijk wordt. Hierdoor zie je direct waar acties nodig zijn óf waar het werk zich ophoopt. Een simpele, maar krachtige techniek om te gebruiken in processen.