De Balanced Scorecard is een strategische tool waarmee je visueel de visie, strategie en de voortgang kunt monitoren. De ultieme tool om te bepalen welke processen en projecten er opgepakt moeten worden.
Misschien heb je er wel eens van gehoord: de Balanced Scorecard (BSC). Het is een model, ontwikkeld in de jaren ’90 door Robert Kaplan en David Norton, waarmee organisaties inzicht krijgen in hun prestaties. Eigenlijk moet je het zien als een strategisch managementinstrument dat naar vier thema’s kijkt: financiën, klanten, interne processen en leren & ontwikkelen. Het geeft inzicht in hoe je er als organisatie voor staat en helpt om strategische doelen te bereiken.
Veel organisaties hebben een prachtige strategie bepaald, maar hebben vervolgens moeite om dit concreet in de praktijk te brengen en de juiste keuzes te maken. De Balanced Scorecard helpt hierbij. Na het lezen van deze blog weet je:
In het midden van het model staan de Visie en de Strategie van een organisatie. Een visie staat vaak voor langere tijd vast. Strategie is de manier waarop de organisatie die visie tot uiting wil brengen en zorgt voor het bijdragen aan de missie van het bedrijf. Strategische keuzes maak je voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld drie jaar.
Rondom de Visie en de Strategie in het midden staan de vier perspectieven of thema’s:
De Balanced Scorecard bestaat dus uit vier perspectieven:
Stel je wil aan de slag om met de Balanced Scorecard in jouw organisatie, waar begin je dan? Gebruik het volgende stappenplan:
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.
Het woord ‘Obeya’ komt uit het Japans en betekent letterlijk ‘grote kamer’. Het werd voor het eerst gebruikt door Toyota tijdens de ontwikkeling van hun model Prius in de jaren ’90. Het idee was om een ruimte te creëren waar alle stakeholders van een project samen konden komen om informatie te delen.
Een effectieve Operational Excellence strategie is niet iets dat toevallig ontstaat; het is het resultaat van zorgvuldige planning, gedetailleerde analyse en consequente uitvoering.