De ‘Golden circle’ van Simon Sinek is een model dat je als organisatie helpt om je missie te verwoorden en je strategie te bepalen. Als je als organisatie met lean aan de slag wil, kan de golden circle je helpen om prioriteiten te formuleren. Lean moet immers bijdragen aan je strategie, het is geen strategie op zichzelf.
In dit artikel leggen we je uit:
De golden circle van Sinek bestaat uit 3 cirkels: de ‘why’, de ‘how’ en de ‘what’. Veel organisaties gebruiken de golden circle om de missie van hun organisatie te verwoorden. Dit lijkt simpel, maar het zal je verbazen hoeveel organisaties niet in één zin kunnen vertellen waarom ze eigenlijk bestaan.
Simon Sinek’s boek heet niet voor niets ‘Start with why‘. Dat is waar je volgens hem altijd mee moet beginnen: waarom bestaat jouw organisatie? Wat is het het doel, de kern van je bestaan? Dit geef je weer in de binnenste cirkel.
Elke organisatie heeft een doel nodig, een reden om te bestaan. Een mooi voorbeeld van een bedrijf met een hele duidelijke ‘why’ is Patagonia: ‘Use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis’.
De tweede cirkel bestaat uit de ‘how’: hoe ga je dat doel bereiken? Wat is jouw unieke meerwaarde? De ‘how’ gaat meer over de manier waarop je iets doet (hoe), dan over hetgeen ‘wat’ je precies doet.
Een bekende ‘how’ is die van Apple: ‘challenging the status quo by making our products beautifully designed, simple to use and user-friendly’.
De ‘what’ kunnen de meeste mensen wel invullen. Deze buitenste cirkel geeft weer wat er precies in de organisatie gedaan wordt om het doel te bereiken. Welke activiteiten worden er uitgevoerd?
De ‘what’ uit zich in de primaire processen van de organisatie, zoals bijvoorbeeld zorg leveren, onderwijzen, producten verkopen of bepaalde diensten leveren.
Als je iets met lean wilt gaan doen met binnen jouw organisatie, moet je je afvragen welk doel dit ondersteunt. Lean is namelijk geen doel op zich, het is een middel dat je helpt doelstellingen te bereiken.
Als jouw ‘how’ zich richt op excellente klantervaringen, dan kan lean je helpen om behoeften in kaart te brengen en procesverbeteringen gericht op een nog betere ervaring door te voeren.
Maar als jouw ‘how’ zich richt op snelle en excellente dienstverlening, helpt lean je juist om verspilling uit processen te bannen en zo efficient en effectief mogelijk te werken.
In beide gevallen kan lean helpen. Wel zullen de keuze’s voor projecten, te gebruiken tools en technieken en opleiding verschillen. Daarom moet je jezelf altijd de vraag stellen: aan welk doel draagt lean bij? Dat doel en de strategie kun je uitwerken met behulp van de golden circle.
Wil je ook aan de slag in jouw organisatie met strategie en procesverbetering? Wij denken graag met je mee!
Vertel meer!RACI is een handige tool die je om rollen en verantwoordelijkheden goed te verdelen binnen een project. In deze blog leggen we uit wat het RACI-model is, hoe je het gebruikt en geven we een aantal voorbeelden hoe een RACI eruit ziet.
Met een ANOVA (variantie analyse) bereken je of er significante verschillen zijn tussen verschillende groepen. Wij leggen het simpel uit zodat je dit direct kunt toepassen bij het verbeteren van een proces.
Een bottleneck is een knelpunt in een proces waardoor het proces vertraagd of zelfs vastloopt. In deze blog nemen we je mee in wat een bottleneck is en hoe je die herkent in verschillende processen.