Onze artikelen.

5S
5S

5S is een tool die je helpt om je werkplaats efficiënt in te richten. Hierdoor ben je geen onnodige tijd kwijt aan het zoeken van spullen.

Define fase design thinking
Define fase design thinking

In dit artikel lees je meer over de define fase van design thinking, de tweede van vijf fases. We leggen uit wat je doet en geven tools, tips & tricks!

Stakeholderanalyse
Stakeholderanalyse

Stakeholders: als projectleider kun je er niet omheen. Door alle betrokkenen en belanghebbenden al vroeg in het project in kaart te brengen en op de juiste manier te betrekken, zorg je meteen voor draagvlak om het project tot een succes te maken.

De belt-structuur uitgelegd
De belt-structuur uitgelegd

In dit artikel lees je hoe het zit rond de verschillende kleuren belts binnen de lean six sigma structuur. Wat doen ze en welke verschillen zitten ertussen? Welke kleuren heb je nodig als je in een organisatie lean wil gaan werken?

Een perfecte project charter
Een perfecte project charter

Een perfecte project charter maken is niet ingewikkeld. Volg onze zes stappen en zorg er daarmee altijd voor dat je een project goed begint. Kader het probleem, de scope en het projectteam en zorg voor akkoord van de opdrachtgever.

Wat is een weekstart
Wat is een weekstart

Een weekstart zorgt ervoor dat jullie als team kort en bondig de afstemming voor de komende week doen. Hierdoor kun je veel lekkerder werken en is er minder onderlinge afstemming nodig. Een weekstartbord helpt daarbij en maakt de informatie visueel.

De vijf lean principes
De vijf lean principes

De vijf lean principes doorloop je cyclisch om continu processen te verbeteren in organisaties. In dit artikel leggen we uit welke principes dit zijn en waarom dit zorgt voor optimalisatie van processtappen.

Vijf keer waarom?
Vijf keer waarom?

De ‘vijf keer waarom’-vraag helpt je om de werkelijke oorzaak van een probleem te achterhalen. Door het stellen van deze vraag kom je steeds een stap dichter bij de root cause, waardoor je veel gerichter kunt verbeteren in de improve fase.

Zorgen voor meer klanttevredenheid?
Zorgen voor meer klanttevredenheid?

Het Kano model, genoemd naar de bedenker en niet naar de vorm van de boot, helpt organisaties onderscheid maken naar basis-, prestatie- en wowfactoren. Zo kun je eenvoudig bepalen wat op dit moment het allerbelangrijkste is voor jouw klanten.

Lean tools
Lean tools

Binnen het lean gedachtegoed zijn verschillende tools en technieken die je kunt inzetten. In dit artikel delen we onze top tien met je inclusief korte uitleg, zodat je daarna zelf aan de slag kunt met onze favo tools, zoals de vijf keer waarom, gemba walk en value stream map.

Empathy map: wat is het?
Empathy map: wat is het?

Een empathy map wordt veel gebruikt om te begrijpen wie je (toekomstige) klant is en welke behoefte hij of zij heeft. In dit artikel laten we je zien hoe je een empathy map invult en kun je direct een template downloaden om zelf aan de slag te gaan.

Analyse fase
Analyse fase

De analyse fase is de derde fase van de DMAIC-structuur en helpt om zicht te krijgen op de verschillende activiteiten in een proces, de doorlooptijden en kwaliteit én de oorzaak van de knelpunten. Dit artikel legt uit hoe je een goede analyse doet.