Het Ishikawa diagram is een visueel hulpmiddel dat helpt om alle mogelijke oorzaken van een probleem te structureren en te analyseren. Het diagram lijkt op een visgraat, vandaar de naam. In deze blog leggen we uit wat de Ishikawa precies is, wie de bedenker van het model is (dat raad je nooit!) en hoe je het toepast in de praktijk.
Een Ishikawa diagram, ook wel bekend als een visgraatdiagram, is een hulpmiddel dat helpt om de oorzaken van een probleem in kaart te brengen. Dit diagram wordt vaak gebruikt in procesverbeteringen. In de lean-methode gebruiken we vaak de DMAIC-structuur voor het verbeteren van processen. Deze structuur bestaat uit vijf verschillende opeenvolgende projectfasen. Een Ishikawa diagram wordt veel gebruikt in de vierde fase, de analyse fase. Je hebt dan het proces helemaal in kaart gebracht en gaat analyseren waarom knelpunten ontstaan. Dit doe je om de grondoorzaken (of root causes) van het probleem inzichtelijk te maken.
Het Ishikawa diagram is bedacht door Kaoru Ishikawa (1915-1989), een Japanse professor en kwaliteitsexpert. Hij werkte in de fabriek van Kawasaki Heavy Industries en zag dat veel verschillende factoren invloed hebben op processen. Daarom bedacht hij de visgraatdiagram (soms ook oorzaak-gevolgdiagram) om een visueel overzicht te maken van deze verschillende oorzaken. Zijn doel was om het medewerkers makkelijker te maken om oorzaken te analyseren.
Het model is dus niet ontwikkeld bij Toyota, zoals veel mensen denken! Wel komt het uit Japan en dat is niet geheel verrassend natuurlijk. De manier van werken binnen Toyota bleef zeker binnen Japan niet lang onopgemerkt. De invloeden van het Toyota Production System en de management principes hebben veel bedrijven geïnspireerd om fouten op te sporen en grondig te analyseren. Zo ook bij Kawasaki!
Kaoru Ishikawa heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het kwaliteitsdenken in veel organisaties. Hij vond namelijk, dat kwaliteit niet iets moest zijn van een aparte kwaliteitsafdeling. Zijn visie was dat alle medewerkers op de werkvloer verantwoordelijk zijn voor kwaliteit en dat je ze hier dus ook bij moet betrekken. Dit deed hij onder andere met het oorzaak-gevolgdiagram en door de introductie van kwaliteitskringen. Hierbij kwamen medewerkers samen om de kwaliteit op de werkvloer te verbeteren. Een soort kaizen-principe dus!
De Ishikawa is dus een visueel hulpmiddel dat helpt om alle mogelijke oorzaken van een probleem te structureren en te analyseren. Het diagram lijkt op een visgraat. In de kop van de vis plaats je het probleem, dat kan bijvoorbeeld zijn dat 30% van de facturen te laat betaald wordt. De oorzaken van dit probleem zet je in de graten van de vis. De Ishikawa kent zes graten met verschillende categorieën voor oorzaken. Deze categorieën zijn:
Als je twijfelt bij welke categorie een oorzaak hoort, kies dan een van de twee. Het doel is niet om de oorzaken bij de juiste categorie te plaatsen. Het gaat erom dat je de verschillende categorieën in gedachten houdt en weet waarbinnen oorzaken van je probleem kunnen liggen.
Ishikawa voorbeelden + een handig templateDe Ishikawa diagram is een praktische tool voor probleemoplossing. Het helpt jou en je team om oorzaken van problemen stap voor stap in kaart te brengen. Uiteindelijk krijg je de juiste oorzaak boven water en dit helpt te voorkomen dat je symptomen bestrijdt. Dus de volgende keer dat je voor deze uitdaging staat, overweeg dan om de Ishikawa toe te passen en ontdek hoe goed deze tool werkt!
Een Ishikawa leren maken? Volg een green belt training!Tot slot nog vijf praktische tips voor het maken van een goede oorzaak-gevolg analyse.
De 14 management principes van Toyota vormen de basis van het Toyota Production System (TPS), waaruit lean is ontstaan. Lees hier meer!
Leer hoe je berekeningen maakt die je helpen om processen te begrijpen. Bijvoorbeeld de doorlooptijd en de proces efficiency.
Het VUCA model wordt toegepast in verschillende sectoren. Het is een tool die je helpt te bepalen wanneer je welke acties onderneemt.