Het Ishikawa diagram is een visueel hulpmiddel dat helpt om alle mogelijke oorzaken van een probleem te structureren en te analyseren. Het diagram lijkt op een visgraat, vandaar zijn naam. In deze blog leggen we uit hoe het werkt!
Een Ishikawa diagram, ook wel bekend als een visgraatdiagram is een hulpmiddel dat helpt om de oorzaken van een probleem in kaart te brengen. Dit diagram wordt vaak gebruikt in procesverbeteringen. In lean wordt gebruik gemaakt van de DMAIC-structuur voor het verbeteren van processen. De Ishikawa diagram wordt veel gebruikt in de analyse fase, om de oorzaken van het probleem inzichtelijk te maken.
Het Ishikawa diagram is bedacht door Kaoru Ishikawa, een Japanse professor en kwaliteitsexpert. Hij werkte in de fabriek van Kawasaki Heavy Industries en zag dat veel verschillende factoren invloed hebben op processen. Daarom bedacht hij de visgraatdiagram om een visueel overzicht te maken van deze verschillende oorzaken.
De Ishikawa is zoals net benoemd een visueel hulpmiddel dat helpt om alle mogelijke oorzaken van een probleem te structureren en te analyseren. Het diagram lijkt op een visgraat. In de kop van de vis plaats je het probleem, dat kan bijvoorbeeld zijn dat 30% van de facturen te laat betaald wordt. De oorzaken van dit probleem zet je in de graten van de vis. De Ishikawa kent zes graten met verschillende categorieën voor oorzaken. Deze categorieën zijn:
Als je twijfelt bij welke categorie een oorzaak hoort, kies dan een van de twee. Het doel is niet om de oorzaken bij de juiste categorie te plaatsen. Het gaat erom dat je de verschillende categorieën in gedachten houdt en weet waarbinnen oorzaken van je probleem kunnen liggen.
Ishikawa voorbeelden + een handig templateDe Ishikawa diagram is een praktische tool voor probleemoplossing. Het helpt jou en je team om oorzaken van problemen stap voor stap in kaart te brengen. Uiteindelijk krijg je de juiste oorzaak boven water en dit helpt te voorkomen dat je symptomen bestrijdt. Dus de volgende keer dat je voor deze uitdaging staat, overweeg dan om de Ishikawa toe te passen en ontdek hoe goed deze tool werkt!
Een Ishikawa leren maken? Volg een green belt training!Een klantreis wordt ook wel een customer journey genoemd. Als je een klantreis doet, doorloop je het hele proces waar normaal gesproken een klant doorheen gaat. Bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuwe auto.
Obeya is een veelgebruikte methode in organisaties. Het kan verschillende doelen hebben, zoals het uitvoeren van projecten, het verbeteren van samenwerking in teams of een snellere besluitvorming. Vaak worden hiervoor Obeya borden gebruikt.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.