In deze blog leggen we je uit wat operational exellence is, lees je meer over de methodes die je hiervoor in kunt zetten en geven we een aantal voorbeelden.
Operational Excellence is overtuiging waarbij de behoefte van de eindgebruiker of klant centraal staat. Als een organisatie dit nastreeft, doet ze er alles aan om te excelleren in de dienstverlening. Alles gaat dus in één keer goed, de prijs is scherp en de dienst of het product wordt op tijd geleverd. Daarbij realiseren ze dit tegen een zo laag mogelijke kostprijs.
Operational Excellence draait om continue verbetering. Organisaties die dit nastreven, proberen constant beter te worden in wat ze doen. Ze kijken naar elke stap in hun processen en proberen manieren te vinden om tijd, geld en middelen te besparen. Dit kan door de processen te verbeteren, planning en communicatie te optimaliseren of innovatieve technologieën te gebruiken.

Naast voordelen kent Operational Excellence natuurlijk ook uitdagingen. Het kan moeilijk zijn om veranderingen door te voeren, vooral in grote organisaties. Hier zijn enkele veelvoorkomende obstakels:
Dus, terug naar het begin: wat is Operational Excellence? Het streven naar efficiëntie, kwaliteit en klanttevredenheid waarbij organisaties niet alleen kosten besparen, maar ook hun concurrentiepositie versterken. De reis ernaartoe kan uitdagend zijn, maar uiteindelijk heeft het veel voordelen. Door continu te leren, aan te passen en te verbeteren, blink je als organisatie uit in jouw sector.
Aan de slag met continu verbeteren? Volg een green belt training!
Lean en efficiëntie worden vaak samen genoemd, maar zijn niet hetzelfde. Lees hier wat het verschil is en hoe je door lean efficiënter werkt.
Een prioriteitenmatrix helpt je om werkzaamheden logisch in te delen en te plannen. Wij gebruiken vaak de Eisenhower matrix. Lees hier meer!
Veel lean tools zijn makkelijk online te gebruiken. In dit artikel delen we onze ervaringen en tips met je.