Onze artikelen.

De vijf lean principes
De vijf lean principes

De vijf lean principes doorloop je cyclisch om continu processen te verbeteren in organisaties. In dit artikel leggen we uit welke principes dit zijn en waarom dit zorgt voor optimalisatie van processtappen.

Zorgen voor meer klanttevredenheid?
Zorgen voor meer klanttevredenheid?

Het Kano model, genoemd naar de bedenker en niet naar de vorm van de boot, helpt organisaties onderscheid maken naar basis-, prestatie- en wowfactoren. Zo kun je eenvoudig bepalen wat op dit moment het allerbelangrijkste is voor jouw klanten.

Lean tools
Lean tools

Binnen het lean gedachtegoed zijn verschillende tools en technieken die je kunt inzetten. In dit artikel delen we onze top tien met je inclusief korte uitleg, zodat je daarna zelf aan de slag kunt met onze favo tools, zoals de vijf keer waarom, gemba walk en value stream map.

Analyse fase
Analyse fase

De analyse fase is de derde fase van de DMAIC-structuur en helpt om zicht te krijgen op de verschillende activiteiten in een proces, de doorlooptijden en kwaliteit én de oorzaak van de knelpunten. Dit artikel legt uit hoe je een goede analyse doet.

Verspillingen
Verspillingen

We geven een paar voorbeelden van verspillingen vanuit lean die je waarschijnlijk wel herkent. Lees het artikel hier!

Gedrag veranderen in vijf stappen
Gedrag veranderen in vijf stappen

De verschillende stadia van verandering herkennen helpt je in projecten om te herkennen door welke fasen mensen gaan. Dit zorgt ervoor dat je veel beter inschat wat er nodig is om mensen mee te nemen in een verandering.

Verbeteringen oppakken met een A3 formulier
Verbeteringen oppakken met een A3 formulier

Met een A3 formulier ga je actief aan de slag met continu verbeteren, op een makkelijke manier. Je leest hier hoe het formulier werkt.

Waar staan muda, mura en muri voor?
Waar staan muda, mura en muri voor?

Muda, mura en muri: deze termen helpen je om een proces gericht te verbeteren. Lees hier hoe! Leer je ook een beetje Japans 😉

Design thinking: voorbeelden
Design thinking: voorbeelden

Design thinking is een manier om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Hierbij luister je goed naar de wensen van de klant. Lees meer!

Structuur aanbrengen in een proces
Structuur aanbrengen in een proces

Door structuur aan te brengen in een (werk)proces, werk je effectiever. Kennis wordt geborgd en je bent flexibeler. Lees hier meer!

Medewerkers meenemen in een nieuwe werkwijze
Medewerkers meenemen in een nieuwe werkwijze

Een proces verbeteren is één ding, maar je collega’s helpen te veranderen is een uitdaging. Lees hier waarom dat zo is en wat je kan doen.