Wat is bias? Bias betekent dat je beïnvloedt bent, zonder dat je je daarvan bewust bent. Hierdoor wordt je in een bepaalde denkrichting gestuurd. In projecten proberen wij bias altijd te voorkomen, in deze blog lees je hoe!
Bias is een term die gebruikt wordt in de statistiek. Er is sprake van bias als je een bepaalde aanname doet, die je oordeel beïnvloedt zónder dat je je daarvan bewust bent. Het komt veel voor op bijvoorbeeld social media, door algoritmes die je veel van hetzelfde laten zien. Daardoor ga je geloven, dat dat wat je ziet, de ‘waarheid’ is. Je ziet niet meer dat er ook ander nieuws of andere perspectieven zijn. Dit heeft weer invloed op hoe je informatie interpreteert en beslissingen neemt.
Ook in projectmanagement zien we regelmatig bias voorbij komen. In deze blog lees je:
Het herkennen van bias is lastig. Dat komt namelijk omdat je je niet bewust bent van patronen en aannames die jouw denken beïnvloeden. Toch zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten om je bewustwording van bias steeds een beetje verder te vergroten. Probeer voor jezelf een spreekwoordelijke rode vlag omhoog te doen als het volgende gebeurt:
Door je bewust te zijn van het feit dat er eigenlijk altijd sprake is van bias én door technieken in te zetten om dit te voorkomen, kun je effectiever en eerlijker je werkprocessen verbeteren.
Meer weten? Check onze green belt training!
AI kan helpen aan de organisatiekant van de zorg, daar waar processen slimmer kunnen, tijd te winnen is en samenwerking beter kan. Juist daar ligt de verbinding met lean. In deze blog lees je hier meer over!
Het Vijfkrachten model helpt organisaties om de aantrekkelijkheid en winstgevendheid van een bedrijfstak te analyseren. Door vijf krachten in kaart te brengen, krijg je zicht op de dynamiek van de markt en de factoren die jouw concurrentiepositie bepalen.
Als organisatie wil je graag goed je klant begrijpen, zodat je levert wat je klant wil. Dit proces wordt ook wel de klantreis of customer journey genoemd. Het is een handig hulpmiddel om inzicht te krijgen in de ervaringen van klanten tijdens hun contactmomenten met een organisatie.