De DMAIC routekaart is altijd handig om tijdens een project bij de hand te hebben. Je vindt hierin:
En dat allemaal in één handig overzicht! We lichten de fases ook nog even voor je toe.
Het kan zijn dat tijdens een lean project de activiteiten door elkaar gaan lopen. Tijdens het meten doe je al een aantal analyses, en bij het opstarten van het project komen al wat oplossingen naar boven. Het kan dan handig zijn om een DMAIC-routekaart bij de hand te houden. Dit helpt niet alleen jou, maar ook je projectteam om focus te houden op de juiste dingen.
In de define fase ben je vooral bezig met het opstarten van het project. Doel is vooral om het probleem helder te krijgen, en een duidelijke doelstelling te formuleren. Daarnaast stel je een projectteam samen en tref je voorbereidende maatregelen.
Mogelijke tools:
In de measure fase breng je de huidige situatie in kaart en verzamel je hier zoveel mogelijk informatie over.
Mogelijke tools:
In de analyse fase analyseer je knelpunten en verspillingen in het proces. Doel is de grondoorzaken van problemen inzichtelijk te maken.
Mogelijke tools:
In de control fase zorg je ervoor dat de verbeteringen die je doorgevoerd hebt, ook geborgd worden. Dit doe je door het proces te monitoren en te sturen op gedrag.
Mogelijke tools:
Check onze trainingsagenda voor alle trainingen die binnenkort starten!
De vijf lean principes doorloop je cyclisch om continu processen te verbeteren in organisaties. In dit artikel leggen we uit welke principes dit zijn en waarom dit zorgt voor optimalisatie van processtappen.
Praktijk case: hoe verbeteren wij een zorgpad? Voor een ziekenhuis gingen we aan de slag met twee zorgpaden. Lees hier onze ervaringen.
Binnen het scrum framework zijn er verschillende rollen. Dit zorgt voor een duidelijke structuur. Lees hier meer.